Användarcentrerat

En flytt gav mig anledning att som ”riktig” användare besöka ett par webbsidor tillhörande företag som levererar livsnödvändiga funktioner till en modern man; internetleverantör, elleverantör och transportbolag.

Nyfiken på vilka nya fräcka funktioner och interaktionsmodeller de här bolagen utvecklat för att effektivisera sin kundtjänst satte jag igång, inte för att testa utan för att bländas av hur jag håvas in i bolagens trygga kundfamn. Hade jag fel eller?!

Internetleverantörens sida tog hem priset som sämst, men det var med en hårsmån, de andra var inte långt efter. Jag var till slut tvungen att finna mig i 30 minuters telefonkö för att kunna göra en enkel beställning som sedan visade sig ta 3 veckor att leverera!

Min topplista över buggar i formulär man presenterar för användare ser ut som följer.

1. Ingen vägledning
Det är elakt att låta användaren prova sig fram till vad man ska fylla i ett visst fält, och dessutom inte ge någon feedback innan hela formuläret är ifyllt och skickat. Ett klassiskt exempel, som verkar vara svårt att få till, är personnummerfälten. Personnummer borde inte vara så svåra att vägleda till men jag har åtskilliga gånger svurit över att mitt personnummer inte vill accepteras bara för att efter tre försök förstå att det ska vara ett mellanslag innan de fyra sista, inte ett streck.

2. Önskad information får inte plats
Ett fält som ska ta emot specifik data måste kunna ta emot den efterfrågade informationen. I mina desperata försök att beställa internetaccess efterfrågades bland annat ett lägenhetsnummer. Numret jag hade var 8 siffror men fältet där de skulle in tog bara emot 7! Mitt nummer fanns helt korrekt i databasen, och visades även upp på sidan.

3. Felmeddelande utan relevant information
Efter att ett formulär har försökts att skickas får man informationen om att något gick fel och information saknas eller inte är korrekt ifylld. Det är ju ok, det kan man ju komplettera om man fick veta vilken information som saknades eller var fel. Kombinera gärna med saknade obligatorisk markingar och punkt 4.

4. Ifylld information sparas inte.
Det är alltid med hjärtat i halsgropen man navigerar till nästa steg i formuläret, kommer informationen att finnas kvar om något går fel? Man tror gärna att det här problemet inte förkommer efter 2006 men så är tydligen inte fallet. Kombineras gärna med punkt 1 för bästa effekt.

5. Slutgilitgt fel
Ett av de mest frustrerande felen är när man lagt ner en massa tid och energi på att fyllai ett formulär på helst flera sidor och när man slutligen skickar inte det får man bara felmeddelandet att ”Din förfrågan kunde inte behandlas. Systemet är nere för tillfället, försök igen senare”. För en riktigt välriktad spark i skrevet kombineras denna med punkt 4 ovan.

Jag lovar att inga formulär jag varit med och testat under utveckling kommer ha något av dessa fel.