Långvariga kvalitetsrykten

Hur länge sitter effekterna av ett dåligt kvalitetsarbete i?

Frågan uppkom när jag satt i en lånad bil av engelskt ursprung och började fundera över mitt beteenden gällande elektroniken i bilen. Jag undvek i största möjliga mån att trycka på några som helst knappar som jag verligen inte var tvungen att trycka på, men det som öppnade mina ögan var när jag inte vågade stänga av farthållaren helt innan jag kopplat ur den aktuella fartinställningen. Det skulle jag aldrig ens ha reflekterat över i någon annan bil!

Just bilbranchen är intressant vad det gäller ihärdiga kvalitetsrykten.

Renault var under många år kända som ett riktigt franskbygge, något fördomsfullt uttryckt. Bilar som brann, rostade, vägrade att starta och läckte vatten. Viss sanning i ordleken Köp Renault så får du gå (eller var det Peugot?) fanns det förmodligen. Även idag dras bilmärket med ett visst dåligt rykte just gällande kvalitet, inte bara av egen förtjänst utan också mycket tack vare sina franska kollegors kvalitetsarbete, tidigare nämnda Peugot samt Citroën. Gissa om jag blir förvånad när jag läser ett långtest i Teknikens Värld, ett test där några bilar körs under längre tid över fler serviceintervall och löpande rapporter görs om hur bilarna fungerat, och renault är den överlägset mest felfria bilen!

Det handlar också till stor del om hur felen och kvalitetsproblemen hanteras. Ett exempel i andra änden är Mercedes Benz som trots halvdålig kvalitet i flera modeller under några år ändå inte svärtade ner sitt rykte nämnvärt utan fortfarande ses som en ”kvalitetsbil”.

Hur ser det motsvarande ut i mjukvarubranschen?
Som jag tidigare skrivit om hänger misstag och större fel kvar i minnet hos konsumenterna. Exempelvis webben som trots framsteg inom utveckling och kvalitetsarbete dras med rykten skapade av misstagen som gjordes under 90-talet.

Större mjukvaruföretag har svårt att arbeta sig ur stämpeln av kvalitetsmässigt undermåliga, trots stora satsningar på marknadsföring och kvalitetsprodukter.

Så hur mycket är det värt att slippa hantera effekterna av en dålig produkt?