I spegeln

Idag besökte jag tandläkaren. En alltid lite nervös aktivitet. Det kan ju hända att det kommer göra sjukt ont, käftis kanske missar med den där sylvassa kroken och sätter den i tandköttet. Ett viss mått av nervositeten kommer från miljön, det är inte så ofta man är där, man känner sig ovan och osäker på hur saker fungerar. sen kommer man in till tandläkaren, sätter sig i en stol och han börjar gräva i munnen och rabbla massa konstigheter, ”2:2 ocklusalt, 4:1 mesialt”.. Är man väldigt intresserad, pretantiös och vill vara förberedd kan man läsa på vad det betyder, men oftast ligger man bara där som ett frågetecken och betalar snällt den salta räkningen.

Den här gången tog besöktet en helt annan vändning. Tandläkaren, Håkan, förklarade i klartext vad han tittade på och plötsligt vände han ner en spegel så att jag själv kunde se vad han såg och ahn visade hur han bedömde tandens status.

När jag gick därifrån kände jag att jag för en gångs skull hade koll på mina tänder. Jag kände mig säker på vad som behövde åtgärdas och att tandläkaren hade koll på vad han gjorde.

Samma sak är viktig att använda sig av i sin egen verksamhet. Det hjälper inte att man sitter i sitt lilla hörn och utför sina uppgifter, hur bra man än må vara på just det. Man vinner mycket på att åskådliggöra vad man gör, hur man gör det och vad som är effekten av det man gör.

Säg att du hjälper en kund att systemtesta en applikation de beställt. Det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att förmedla klart och tydligt vad som pågår. Om kunden lyssnar på dig och sedan går därifrån och tänker ”Ja, det var mycket konstiga ord. Han vet säkert vad han gör..” så ligger det förmodligen någon liten osäkerhet och gnager som snart kan infektera hela kundens syn på det levererade arbetet. Använd en spegel, visa och förklara och få kunden att känna sig säker på ditt arbete.